lusanterhaag.reismee.nl

Het is goed zo

Lieve allemaal!

Het begint nu toch echt op te schieten. Stage is inmiddels afgesloten en ik moet toegeven het afscheid is me zwaarder gevallen dan ik vooraf had gedacht. Tot aan het afscheid liep ik met het idee rond dat ik niet veel bereikt had en op wat documenten en oefeningen na niet veel achter zou laten. Tijdens het afscheid bij de kinderen hebben hun reacties heel veel indruk op mij achtergelaten. Als afscheid had ik cake gebakken en hadden we ballonnen gekocht. Aan het einde van het afscheid kon ik aan de kinderen merken dat ze ondanks hun beperkingen dondersgoed doorhadden dat er iets aan de hand was. Ze waren veel aanhankelijker en stiller. Ze bleven maar knuffelen. De leraressen kwamen we 's middags nog tegen bij de eindpresentaties en zij vertelden dat toen wij net vertrokken waren, sommige kinderen heel hard zijn gaan huilen of juist heel stil werden. Dit had ik niet verwacht, maar heeft op mij echt diepe indruk gemaakt. Het heeft mij ook doen beseffen dat ik maar half realiseer hoeveel mijn aanwezigheid en werk hier betekend heeft voor de mensen. Mijn verwachtingen vooraf dat ik veel zou betekenen in de zin van dingen veranderen is verre van uitgekomen, maar mijn verwachtingen van de indruk die ik achterlaat zijn meer dan overtroffen!

Even iets anders: twee weken geleden ben ik ook nog naar Namibië geweest. Een heel mooi land wat bij mij het echte Afrika-gevoel opriep: uitgestrekte, dorre gebieden, zandwegen en wilde dieren! Dat was wel een beetje wat ik verwachtte van Afrika. De natuur daar was erg indrukwekkend, zoals de Fish River Canyon. Hoe kan moedernatuur zoiets moois maken?

Maar alle indrukwekkende dingen die ik hier heb gezien en beleeft, vallen in het niet bij de indruk die het afscheid op mij heeft gemaakt. Ik zal deze mensen nooit vergeten! Zij hebben ervoor gezorgd dat ik terug kan kijken op een mooie stagetijd en deze ervaring kan niemand mij meer afnemen!

Nog 23 dagen en dan ben ik alweer in Nederland. Ik kijk er naar uit om weerin het vertouwde Nederland te zijn en iedereen weer te zien die me dierbaar is. Toch heb ik geen moment spijt gehad dat ik dit avontuur aan ben gegaan, maar ik heb na de afsluiting van mijn stagetijd hier het gevoel dat het goed is zo!

Vandaag mijn tas inpakken voor de vakantie van bijna 3 weken door Zuid-Afrika. Morgen vertrek ik met Agnes naar Johannesburg waar de de volgende dag Soweto gaan bezoeken. Zaterdag begint de echte groepsreis van 17 dagen. Wanneer we terugkomen hebben we nog één dag in Grabouw om afscheid te nemen en in te pakken.

Na de vakantie heb ik alles wel gezien en gedaan wat ik wilde en ik denk dat ik er dan echt aan toe ben om weer naar Nederland te komen. Ook al weet ik nu al dat ik veel dingen ga missen hier! Dat besef zal pas echt tot me doordringen in Nederland.

Tot over ruim 3 weken!!

xx Lusan

Reacties

Reacties

charlotte

jeej je bent er alweer bijna! Veel plezier nog daar en we spreken snel iets af!

x

Nienke

Mooi weer wat van je te horen Lusan:)
Geniet nog van je vakantie daar, en tot snel!

Liefs,

Vera

Hee Lusannetje!
Wat een mooi verhaal heb je geschreven, ik kan me goed voorstellen dat het afscheid en de reacties van de mensen daar een diepe indruk op je maken. Wat een mooie tijd heb je gehad en wat heb je veel kunnen doen! Nu nog even 3 weken heerlijk genieten van een fantastische vakantie en dan snel terugkomen zodat wij je weer lekker kunnen knuffelen en alle verhalen uit jouw mond kunnen horen, in plaats van van een scherm...
We missen je!
Liefs en tot over niet zo heel lang meer (jeej!)
Vera

Lisanne

He Lusan,

Ik kan me (proberen) voorstellen dat het afscheid zwaarder is dan je zou verwachten, je hecht je uiteindelijk toch aan die mensen en je werk. Super gaaf dat jullie nog gaan rondreizen! Heel veel plezier, geniet er van!!!!!

Groetjesssss Lisanne

Yvonne

Ha lieve Lusan,

Heb zojuist je verhaal gelezen. Erg mooi om te lezen hoe je de tijd in Afrika hebt beleefd en wat het voor indruk op je heeft gemaakt. Ik ben blij te horen/lezen dat je alle dingen hebt kunnen doen die je graag wilde doen en dat alles goed verlopen is. Je bent een heel aantal mooie ervaringen rijker, waar je je leven lang op kunt teren en wat idd niemand je meer afneemt.
Ga maar lekker genieten van je welverdiende vakantie:) Als je terugkomt moeten we snel een data plannen met de groep om alle verhalen te horen (met beelden erbij;) en om te vieren dat je weer terug bent natuurlijk! :p

Tot snel!

Liefs,

Yvonne

Christel,

Hoi, super dat je zo"n leuke, leerzame en indrukwekkende tijd hebt gehad. Dit is een ervaring voor je hele leven.Ook fijn om te horen dat jullie werk voortgezet wordt. Geniet nog maar intens van de vakantie en tot gauw

tilly

Hoi lusan,

Het einde is in zicht heb jij het naar je zin gehad.
Ik denk het wel aan de fotos te zien. Als je terug ben dan nog de avondvierdaags. Helaas zijn wij dan op vakantie
Maar ik hoor het wel als wij terug zijn.

Groeten,
tilly en jan

marjet

Wat fijn dat je met een goed gevoel kan terug kijken op je stage
Nu genieten van je vacantie.
We gaan vanavond naar Joris en Jolijn om ze te feliciteren met hun examen Pakken dan ook een borrel op jou.
Groetjes Marjet

Paula

Hoi Lusan!!
Mooi verhaal, fijn dat je het zo leuk hebt gehad en wat hebt kunnen betekenen voor de mensen daar.
Geniet van je vakantie samen met Agnes!
Tot snel! xx

annie,keess

Hallo lusan.

Afscheid nemen valt niet mee,dat je dan ook goed gaat beseffen wat het allemaal betekend heeft.
Lusan nog even een fijne tijd,want nu gaat het erg snel.
Groeten Annie Kees.

Francien

Goed om te lezen dat je dat je weer verlangt naar Holland en hier het leven weer op te pakken maar ook fijn dat je echt iets betekent hebt voor de kinderen daar zij zullen jou niet vergeten en jij hun niet.
Tot ziens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!