lusanterhaag.reismee.nl

Klimmen, dalen en staken

Hey allemaal!

Hoe gaat het daar met jullie in Nederland? Hier gaat het allemaal z'n gangetje.Iedere maandag, woensdag en donderdag ben ik in de ochtend te vinden op Agapé 4 bij de kindjes. Dinsdagmiddag en vrijdagochtend staan in het teken van de lieve oudjes in Huis Silwerjare.

Zo zou een standaard week eruit zien. Maar Afrika zou Afrika niet zijn als de week er toch iets anders uitziet. Het begon op de maandag na Stellenbosch (zie vorige verhaal). Er was een staking in Grabouw, omdat er klaslokalen te kort zijn, geen hoge school is in Grabouw en de kwaliteit van het onderwijs te laag is. Op zich niets vreemds: daarvoor zouden we in Nederland ook de straat opgaan. Helaas dat er ook mensen zijn die de staking aangrijpen om te gaan rellen. Dit maakte het voor ons niet veilig om de straat op te gaan naar stage. Dus dit was een ongeplande dag vrij. Van de staking zelf heb ik niets meegekregen op de verhalen na. Achteraf bleek dat het er nog best heftig aan toe is gegaan: twee klaslokalen afgebrand (waar toch al een tekort aan was), autobanden in brand gestoken, mensen bekogeld met stenen en geslagen met stokken, wegen afgesloten en zelfs één man gestenigd! Dat dagje extra vrij kwamt trouwens best goed uit aangezien ik nog wel kon bijkomen van het drukke weekend. Voor de bevolking is het echter een heel ander verhaal. Zij moeten ondanks de staking toch gewoon naar het werk en met gevaar voor eigen leven de stakende menigte trotseren.

De rest van de week verliep nog redelijk volgens plan op een paar kleine dingetjes op stage die roet in onze planning gooiden: kerkdienst, oefenen voor atletiekwedstrijd, cursus voor de leraren etc. De weekenden zijn nog steeds volgepland. Het weekend dat begon met 9 maart was er 's avonds snoekbraai bij Paddy. Lekker vis gegeten daar en met de kinderen gespeeld. Die kinderen hebben daar energie voor 10 en zijn heel creatief in het bedenken van spelletjes varieërend van het gooien van bierdopjes tot gebruikt worden als levend vangnet. Maar heb me weer prima vermaakt. De volgende dag stond er een wandeling met 6 andere meiden gepland door een mooi natuurgebied in Greyton aldus het lokale informatiebureau. De wandeling gingover een afgebrande berghelling met wat survivalelementen (brug die afgebrand was waar alleen nog twee zwarte balken over waren met spijkers). Ondanks dat het gebied niet zo afwisselend was, hebben we er wel om kunnen lachen. 's Avonds was in mijn huisje Disneyavond. Nooit gedacht dat ik in Afrika The Loin King zou gaan kijken! Verder dacht ik op tijd naar bed te gaan, omdat de volgende dag surfen op de planning stond. Lag ik heerlijk te slapen, wordt ik rond 4 uur/half 5 wakker door gepraat en gebonk op deuren. Mijn huisgenootjes waren net terug van een stapavond en kregen één van de slaapkamerdeuren niet open. Uiteindelijk ook maar een poging gedaan om de deur open te krijgen waarbij de sleuten afbrak. Gelukkig dat we in ons huis 2 matrassen overhebben en wat dekens, dus dan maar wat improviseren. Het is trouwens wel weer goedgekomen met de deur dankzij onze huisbaas die op zondagochtend de deur kwam open breken. Dus we konden gewoon gaan surfen in Muizenberg. Helaas dat de golven minder hoog waren dan de vorige keer waardoor er wat tekenfilmfragmenten werden nageboots: hard peddelen voor de golf, gaan staan en vervolgens tot stilstand komen en zinken. Niet iedereen ging overigens surfen. Het merendeel koos ervoor om op het strand te gaan liggen. Voordat we gingen surfen zijn we nog over een markt gelopen. Was wel leuk om gezien te hebben, maar heb niets gekocht. 's Avonds hebben we nog wat gegeten in Kaapstad.

Het weekend erna was wat dat betrefd rustiger. Zaterdagochtend waren Agnes en ik uitgenodigd om te komen kijken en helpen bij de atletiekwedstrijd waaraan de kinderen van Agapé 4 meededen. Was leuk om te zien dat de kinderen ondanks hun beperkingen (lichamelijk en/of geestelijk gehandicapt) er veel plezier in hadden en ieder op zijn/haar eigen manier de eindstreep haalde! We mochten helpen om de kinderen die in een rolstoel zaten, naar de eindstreep te duwen over het gras. 's Middags zijn we naar het voetbal/netbal toernooi gegaan waar de rest van de groep al sinds de ochtend was om daar te helpen. Het toernooi was inmiddels al afgelopen, maar er stond een voetbalwedstrijd op de planning: NEDERLAND - DUITSLAND. Hier is namelijk ook een hele groep Duitsers. Wij wilden de trauma's vanuit de EK's en WK's een beetje goedmaken, maar helaas lieten de Duitsers het op twee na allemaal afweten. Het werd uiteindelijk Nederland (met een Engelsman en Zuid-Afrikaan) tegen Duitsland (twee Duitsers en de rest allemaal Zuid-Afrikaans). Uitslag: 4-1 voor Nederland! 's Avonds zijn we naar Kaapstad gegaan om onze overwinning te vieren (nee grapje stond toch al op de planning!). Hier zijn we gaan stappen waarbij ik met de eerste lichting om 2 uur richting hostel vertrok, omdat de volgende dag de beklimming van de Tafelberg op het programma stond. De volgende ochtend ben ik met een aantal meiden Kaapstad ingegaan, omdat de rest nog lag te slapen. Daar was een marktje met verschillende Zuid-Afrikaanse souvernirs. Hier heb ik een tasje gekocht die ik toch nog nodig had, omdat ik geen zin heb om alleen voor mijn portemonnee mijn rugzak mee te nemen. Als echte Hollander kwam ik op het idee om te proberen iets af te dingen van de prijs. Het tasje was namelijk 100 rand (ongeveer 10 euro) en uiteindelijk voor 70 rand gekocht. Gaat nergens over, maar voor het Hollandse gevoel: Voor het eerst in mijn leven afgedingd! Inmiddels was iedereen al redelijk ontwaakt en is een gedeelte gaan lunchen in de stad en zijn Agnes en ik boodschappen gaan doen voor degenen die bij het hostel gingen ontbijten. Na het onbijt zijn we met een gedeelte van de groep richting Tafelberg gegaan. We waren alleen iets later dan gepland begonnen aan onze beklimming. We wilden namelijk uiterlijk om 1 uur beginnen, om dat we om 3 uur een afspraak hadden op de berg om te gaan abseilen. Uiteindelijk hebben ik over de 2 uur durende route, 1 uur en 17 minuten gedaan. Was wel een heel geklim met niet echt paden, maar rotsen! De groep viel ook al snel uit elkaar. Onderweg kwam ik nog een Thaise jongen tegen die ik op sleeptouw heb genomen. Bij de top aangekomen waren we precies om 3 uur bij het abseilen. Na een korte instructie zijn Myrthe en ik als eerste gegaan. Nog nooit geabseild en ook niet echt een idee wat het precies was, maar dan ook maar meteen de hoogst gelegen abseilroute van de wereld! Het begin was onwennig, maar toen ik net aan het gevoel gewend was, stopte de rotswand in een keer. Myrthe en ik hingen daar met het idee: en nu?? Dit was niet gezegd in de uitleg! Dan hang je daar met z'n tweeën aan ieder zijn eigen touw met een super uitzicht! Eenmaal op de grond is het wel erg wennen dat je weer op je benen kunt staan. Het abseilen voelde voor mij namelijk.erg onnatuurlijk om verticaal, achterwaarts een berg af te lopen. Toen alle 6 de lefgozers veilig geland waren, zijn we met een gids naar boven gelopen, naar het begin. Ik had mezelf voorgenomen om de Tafelberg niet alleen op te klimmen, maar ook af te dalen. Het merendeel nam toch maar liever de gondel/lift, maar gelukkig dat er nog 3 anderen waren die ook naar beneden wilden lopen. Met z'n vieren vormden wij de diehards! Had verwacht dat de terugweg zwaarder zou zijn, maar dat vond ik niet. Na wat val- en glijpartijen zijn we alle 4 veilig naar beneden gekomen.

Inmiddels is het alweer maandag en is er net zoals twee weken geleden weer een staking. Dus zitten we weer thuis. Nu heb ik wel tijd om mijn blog bij te werken onder het geluid van sirenes van buiten. Nu zijn jullie ook weer bijgepraat wat betreft Zuid-Afrika. Maar ben ook wel benieuwd naar jullie belevenissen in Nederland...

Mijn nieuwe voornemen is trouwens om iedere week iets te schrijven, want het worden ook wel erg lange verhalen zo! Dus tot over één week!

Lieve groetjes uit Zuid-Afrika!

xxx Lusan

Reacties

Reacties

Inge

Hey Lusan!
Leuk verhaal en weer veel meegemaakt zo te lezen!:) Klinkt wel heftig van die stakingen joh, hopen dat dat snel ophoudt!
Liefs

Nienke

Hee!
Wat een verhalen zeg, je maakt heel wat mee daar :)

De belevenissen hier? Die zijn er niet echt hoor, haha.
Ik heb overigens wel mijn ticket geboekt. Weet niet wanneer jij terug komt, maar ik vertrek de 17e van juli, van te voren nog even bijkletsen dus :)
xx

Lisanne

Hey Lusan!

Weer veel gedaan, maar ik zou het wel weten, naar beneden via de kabelbaan is toch meer voor diehards?!!:P
He maar leuk allemaal joh, veel plezier nog! X

Esther

He Lusan

Wat een avonturen, geniet er maar lekker van hier gebeurd niet zoveel als bij jou.

Veel plezier nog
gr Esther, Fer ,Baer en Ties

Vera

Hee Lusan!
Hehe, eindelijk weer een verhaal! leuk om te lezen hoe het je daar bevalt en wat je allemaal meemaakt. Kijk maar goed uit, want zoals bekend blijkt het er niet altijd even veilig ;) heel verstandig om binnen te blijven met die rellen! Dat surfen en klimmen klinkt supergaaf, al was ik denk ik ook met de kabelbaan terug naar beneden gegaan. Sportief van je hoor!
Geniet maar goed en vergeet niet ons regelmatig op de hoogte te houden!
Mis je! Liefs,

Vera

christel

hoi, gaaf wat jij allemaal meemaakt. Ik bedoel natuurlijk niet de stakingen en dergelijke maar het klimmen, abseilen en zo. Echt iets voor jou. Was ook wel iets voor mij. Hier wordt het eindelijk een beetje lente. Pap is zich aan het voorbereiden op de venloop aanstaande zondag. Ik ben benieuwd. Jij ook natuurlijk. Veel plezier en tot je volgende verhaal.

Lusan

Bedankt voor jullie leuke en snelle reacties! Even een kleine correctie: met kabelbaan bedoelde ik de gondel/lift. Hier in Zuid-Afrika noemen ze het cable. Vandaar. Dus de diehards zijn toch echt de 4 meiden die lopend naar beneden zijn gegaan!

mickey

woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow


wat een avonturen beleef jij

Meike

Ha die Lusan,
Wat een belevenissen en avonturen. Ik gok dat je het daar nog wel eventjes uit blijft houden :)
Succes! veel groetjes, Meike

marjet

Ondanks de stakingen blijf je genieten.
Nog een fijne tijd daar

Ria

Dat abseilen is echt iets voor jou en de foto's zijn leuk van het abseilen.
Dit leven verveelt jou niet en wat je nog allemaal gaat doen daar het is een groot avntuur.
Vele groetjes van het thuisfront

Francien

WAt een belevenissen als het leven maar niet saai wordt als je terug bent in Nederland.
Hier komr eindlijk de zon achter de wolken uit lekker weer naar buiten om te genieten van de zon.
Geniet van je tijd in Afrika.

annie,kees

Wat een verhaal zeg, Wel veel om dit alles mee te maken zeg. Blijf er van genieten he. soms natuurlijk ook mindere leuke dingen die je mee maakt. Lusan veel succes.

Bas

Hallo Lusan,

Je maakt daar inderdaad veel verschillende dingen mee. Het gaat er natuurlijk allemaal heel anders aan toe dan hier. Ookal zijn de ervaringen sterk wisselend, gelukkig zijn er ook genoeg leuke avonturen die je daar meemaakt.

Hier in Nederland gebeurd vrij weinig, anders dan dat het nu eindelijk zonniger lenteweer wordt.

Nog het beste toegewenst voor de komende weken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!