lusanterhaag.reismee.nl

Introductie

Lieve allemaal!

Mijn vorige verhaal eindigde met de introductieweek in het vooruitzicht. Inmiddels is deze achter de rug en begint vandaag mijn eerste stagedag! Ik zal jullie eerst even bijpraten over de intro.

Maandag ging de introductie van start op de Elgin Learning Foundation( ELF). Dit is de school waarwe staan ingeschreven gedurende het project en van waaruit de projecten ook lopen. Er werd een presentatie gegeven over de ELF en we kregen een rondleiding over het terrein. Dinsdag heb ik mijn eerste Zuid-Afrikaanse les gehad. Wat mij opviel is dat wij Nederlanders onze taal veel te moeilijk moeten maken. Toch ga ik zelf erg moeilijk denken tijdens de lessen Afrikaans. Het is wel een erg grappig taaltje om te horen. Bijv. 'wij gaan boodschappen doen' is 'Ons gaan inkopies doen'. Ik heb nog een paar lessen te gaan, dus wie weet over een tijdje een stukje in het Afrikaans. Die avond zijn we naar Rose & Bull geweest, de lokale cocktailbar. Cocktails zijn hier niet duur. Met 14 studenten hadden we een rekening van omgerekend 44 euro. En reken maar dat studenten het echt niet bij één drankje houden! Woensdag stond in het teken van de projecten. Die dag was een drukke dag aangezien we nu 4 projecten hebben. In eerste instantie zouden we 3 projecten hebben, maar Agnes en ik hebben onze hulp aangeboden bij de revalidatie van een kindje met polio. De projecten waren erg indrukwekkend. 's Ochtends om half 9 zijn we naar Kabouterland gegaan. Een basisschooltje voor de armere bevolking. Op deze school zit het kindje met polio. Om 10 uur zijn we naar Village of Hope gereden. Dit is een project opgezet door twee Britten. De vraag was of wij wilden kijken of en zo ja in welke mate fysiotherapie nodig is voor de kinderen. De kinderen die hier zitten, komen uit probleemgezinnen. Ze verblijven bij Village of Hope totdat de gezinssituatie stabiel genoeg is. Om half 11 stond het volgende project alweer op de planning: Agapé. DIt is een school met 5 locaties. Wij komen te werken op locatie 4. DIt is nog een vrij nieuw gebouw. De kinderen die hier zitten zijn allemaal lichamelijk en/of geestelijk gehandicapt. Het overviel mij erg toen we de school binnenstapte en de kinderen op ons afgestormd kwamen. Allemaal wilden ze ons aanraken. Het voelde alsof we een bezienswaardigheid waren. Er werkt een soort activiteitenbegeleider die oefeningen krijgt van therapeuten van buitenaf. Echter worden de behandelingen nauwelijks bijgesteld, waardoor de kinderen al verder zijn in hun ontwikkeling of dat de oefeningen juist te moeilijk voor ze zijn. Dit project zal ons hoofdproject worden. Het laatste adres bezochten we om 2 uur: Huise Silwerjare. Dit is een verzorgingshuis. Er lagen gelukkig veel documenten klaar van de vorige studenten, zodat we weten waar we moeten beginnen. Wat mij opviel was dat er o.a. een man was die net 40 was geworden. Donderdag vond weer plaats op de ELF. Iedereen kon zijn ervaringen over de projecten delen. Mij is opgevallen dat de mensen op de locaties heel dankbaar zijn en graag tijd voor je vrij maken. Of dit ook allemaal mogelijk is, is nog de vraag. Maar bereidwillig zijn ze in ieder geval wel. Vrijdag zijn we met een tourbus naar Kaapstad gereden. We hebben het museum van de apartheid bezocht. Ik zag erg veel overeenkomsten met de 2e Wereldoorlog. Bijv. de gescheiden ingangen voor zwarten en blanken, het verdrijven van zwarten naar speciale wijken en het meest opvallende vond ik nog de bankjes in parken met de tekst 'slegs blankes'. Nu ik dit weet, is mijn respect voor de zwarte bevolking hier gegroeid: wat de blanken hier gedaan hebben en nu geen haat koesteren?! RESPECT! We zijn ook nog langs het WK voetbalstadion gereden van Kaapstad. Verder zijn we nog een stukje door de townships gereden en daar gegeten. Het eten bestond uit eenenorme schaal met vlees, soort aardappelpuree en een soort salade van rode saus met groenten.

Die avond zijn we naar het kampterrein vertrokken. De avond verliep rustig met spelletjes en gezellig wat drinken. Het was zo gezellig dat ik met een klein groepje tot 3u ben blijven zitten. Hiervoor heb ik wel de rest van het kamp moeten boeten. Zaterdag was er een autorace. Naja race: het was een soort speurtocht waarbij je met de auto naar verschillende plekken moest rijden om vervolgens op locatie de vragen de beantwoorden. Die middag bestond uit relaxen aan een plas met de mogelijkheid om van een kabelbaan over het meer te gaan. Natuurlijk wil ik dat ook proberen en het liefst halverwege laten vallen in het water. Helaas moest ik eerst met tuigje om proberen. De tweede keer mocht ik me wel laten vallen en dat was heerlijk in het water! Voor het avondeten hebben mochten de liefhebbers op de aanhanger een rondritje maken met de eigenaar van het kampterrein. Het leek wel een soort safari, maar dan zonder dieren. 's Avonds hadden we djembé les (dit zijn Afrikaanse trommels). Zoals ik al eerder had gezegd, moest ik boeten voor mijn late avond dus viel ik zelfs in slaap op de djembé. Na de les dus meteen gaan slapen. Zondag was de leukste dag. Eigenlijk zouden we gaan waterskieën, maar omdat de groep te groot was om iedereen in 1 uurtje te laten skieën werd het snake waven. DIt was een soort bankje achter een speedboot. Erg gaaf! 's middags was het kamp voorbij en heb ik met een gedeelte van de groep nog nagenoten bij de plas in het zonnetje.

Dit was in een vogelvlucht de week. Zou zo nog veel meer kunnen vertellen, maar dan worden het wel erg lange verhalen voor jullie! Aankomende week staat dus in het thema van onderzoeken wat we kunnen betekenen op de projecten. Ben benieuwd. Vanmiddag gaan we naar Village op Hope toe. Tja nu moet ik er toch aan gaan geloven: ik moet nu toch aan het werk!

Het is hier erg leuk om jullie reacties te lezen!

Baie dankie voor hulle reacties op my blog! (Heel erg bedankt voor jullie reacties op mijn blog!)

Tata (doei)

Lusan

Reacties

Reacties

Lisanne

Klinkt goed!! Succes met je projecten!!

c.kwakkernaat@home.nl

Hoi, alsof je al weken daar bent, aan je verhalen te horen. Veel succes met je projecten. Deze moeten wel heel veel voldoening geven. Gaaf om je steentje bij te kunnen dragen. Hou je taai en veel plezier. Groetjes Christel, Rene en |Mickey

Henny Roosen

Wat gaaf om te lezen Lusan :) en leuk je laatste zin in het Afrikaans, ik heb eens een penvriendin gehad in Afrika, die brieven waren zo gaaf om te lezen, soms wel moeilijk, maar wel mooi :) nog veel plezier daar, en ik blijf je volgen.


grtjs, uit Panningen

joris

Wel druk zeg al die projecten, maar veel succes ermee!!!

Joris

Vera

Haha, ik zie het al voor me, jij achter zo'n boot! Je hebt toch wel foto's gemaakt he!? Volgens mij vermaak jij je prima, veel plezier en succes met de werkzaamheden!

Veel liefs,

Vera

Karin Schelbergen

Hey Lusan, heel erg leuk om te lezen en je zo te volgen. Je gaat een fantastische tijd tegemoet daar. Blijf schrijven zodat ook wij mee kunnen genieten. Doe de groetjes aan Eric en tot een volgende keer.

annie,kees.

hallo Lusan.
Niet mis wat jij allemaal voor indrukken op doet.
Volgens mij kun je daar veel betekenen. Fijn dat je ook leuke dingen kunt doen. Heb je denk ik wel nodig om alles te verwerken.
Nou Lusan veel succes en ook genieten.

marjet

Zo te lezen heb je het daar wel naar je zin.
Is 5 maanden wel lang genoeg.
Geniet ze nog en succes met je projecten.

Francien

Zo te horen kun je daar veel goed werk verrichten en er ook nog van genieten en je leert een andere cultuur kennen geniet er van tot hoors .Francien

Berna Geurts (collega center parc)

Super leuk al die verhalen. Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal.

Veel succes met je nieuwe project.

Lian Wil

Hallo Lusan,

Leuk om je verhaal te lezen en zo te lezen heb je er veel zin in. Geniet er maar van

Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!