lusanterhaag.reismee.nl

Nog 1 week...

Vandaag precies over 1 week heb ik mijn eerste stappen op Zuid-Afrikaanse bodem gezet en ben ik waarschijnlijk al bij mijn huisje aangekomen.

Volgende week woensdag om 17:30 vlieg ik samen met Agnes vanuit Düsseldorf naar Istanbul. Hier komen we om 21:45 (20:45 Nederlandse tijd) aan. Dan hebben we 2 uurtjes om onze benen te strekken. Om 23:45 lokale tijd vertrekt het vliegtuig voor een lange vlucht van 13 uur en 5 minuten (ja 5 hele minuten!!) over Afrika om vervolgens om 12:55 (11:55 Nederlandse tijd) te landenin Kaapstad. Dit is in ieder geval de geplande vlucht. We vliegen met Turkisch Airlines dus wie weet maken we nog een onverwachte (nood)landing... Alleen de vlucht is voor mij al een nieuwervaring aangezien ik één van de zeldzame Nederlanders ben die op 21 jarige leeftijd nog nooit gevlogen heeft.

Op het vliegveld worden we opgewacht door de lokale projectleiders die ons naar onze woning voor de komende 5 maanden brengen. Dit zal een rit van ongeveer 1 uur zijn naar Grabouw. De twee studenten (Angelique en Marijn) waarmee we het huis delen zijn al een dag eerder aangkomen.

Globaal is al bekend wat de eerste week op het programma staat. 3 februari is er een welkomsbraai (soort barbeque) bij een van de projectleiders voor alle deelnemers van het Theewaterskloofproject. Dit is een Zuid-Afrikaanse traditie. Op 6 februari is er een introductiekamp om elkaar en de Zuid-Afrikaanse cultuur beter te leren kennen. Dit is alles wat ik tot nu toe weet: erg globaal dus. Dit schijnt overeen te komen met de Zuid-Afrikaanse mentaliteit: alles op z'n tijd, Hierdoor weet ik ook nog niet wat de 3 projecten waar ik samen met Agnes vanuit de opleiding fysiotherapie aan meedoen inhouden. Alleen dat het een weeshuis, verpleeghuis en school is. Ons is gezegd dat dit in Zuid-Afrika pas duidelijk wordt wat er van ons verwacht wordt. Voor mij zal dit erg wennen zijn.

Terwijl ik dit verhaal aan hettypen ben, besef ik nog maar half dat over 1 week dit ookwerkelijkheid is. Ik denk dat dit besef pas in het vliegtuig komt. Misschien denk ik dan wel: 'Ik ga naar Zuid-Afrika! Help waar ben ik aan begonnen!!' Nee grapje, zo erg is het niet. Ik kijk erg uit naar het avontuur en ben benieuwd naar wat ik daar zal aantreffen qua natuur, cultuur, stageplek etc. Mijn lijstje met dingen die ik wil doen wordt steeds groter. Denk dat die 5 maanden voorbij vliegen.

Maar voordat het zover is rest nog één ding: koffer inpakken. Jippie wat ben ik blij als dat achter de rug is. Stiekem gaat daar nog best veel tijd in zitten.

En natuurlijk nog afscheid nemen van iedereen en het heerlijke Hollandse weer!